Regulamin rekrutacji i udziału w Programie
„Korpus Wsparcia Seniorów 2023”
§1. Informacje ogólne
-
Regulamin określa zasady rekrutacji i udziału w programie „Korpus Wsparcia Seniorów” Moduł II oraz prawa i obowiązki uczestników.
-
Celem głównym zadania jest wsparcie działań na rzecz seniorów niesamodzielnych ze względu na wiek oraz stan zdrowia poprzez realizację usług wykorzystujących nowoczesne technologie informacyjno – komunikacyjne, które umożliwią jak najdłuższe bezpieczne pozostanie w naturalnym środowisku.
-
Wnioskodawcą zadania jest Miasto Brańsk, Realizatorem Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Brańsku, ul. Rynek 25/2, 17-120 Brańsk.
-
Zadanie finansowane jest z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.
-
Zadanie realizowane jest w 2023 r, nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2023 r.
-
Informacje na temat zadania, naboru i realizacji form wsparcia z zakresu teleopieki zamieszczone są na stronie internetowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brańsku https://mopsbransk.naszops.pl w zakładce Korpus Wsparcia Seniorów.
-
Wszystkie osoby zakwalifikowane do udziału w programie otrzymają bezpłatne wsparcie w zakresie usługi teleopieki.
§2. Definicje
-
Program – program o nazwie Korpus Wsparcia Seniora - celem programu jest zapewnienie usługi wsparcia na rzecz seniorów w wieku 65 lat i więcej przez świadczenie usług wynikających z rozeznanych potrzeb na terenie danej gminy, wpisujących się we wskazane w programie obszary oraz poprawa poczucia bezpieczeństwa oraz możliwości samodzielnego funkcjonowania w miejscu zamieszkania osób starszych przez dostęp do tzw. „opieki na odległość”.
-
Biuro Programu: siedziba Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brańsku ul. Rynek 25/2, 17-120 Brańsk.
-
Kandydat – osoba, która zgłosiła chęć udziału w formach wsparcia oferowanych w Programie
-
Odbiorca wsparcia – osoba zakwalifikowana w procesie rekrutacji do udziału w Programie, która podpisała z Realizatorem Programu umowę dotyczącą udziału w Programie oraz inne dokumenty wymagane w Programie
-
Regulamin – niniejszy Regulamin rekrutacji i udziału w Programie
-
Osoby Niesamodzielne – osoby, które ze względu na wiek, stan zdrowia lub niepełnosprawność wymagają opieki lub wsparcia w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej z podstawowych czynności dnia codziennego
7. Opiekun Faktyczny – osoba uprawniona do reprezentowania Odbiorcy Wsparcia, w tym do uzyskiwania informacji na temat Odbiorcy Wsparcia poprzez system Teleopieki na podstawie upoważnienia, według wzoru stanowiącego załącznik do Regulaminu
-
Formularz zgłoszeniowy udziału w Programie – formularz składany podczas procesu rekrutacji przez Kandydatów do Programu, dalej zwany Formularzem
-
Teleopaska – urządzenie elektroniczne, zakładane na nadgarstek wyposażone w kartę SIM i kabel zasilający, z możliwością połączenia głosowego z Centrum Teleopieki, pozwalające na monitorowanie funkcji życiowych (m.in. puls i saturacja), wyposażone m.in. w przycisk SOS (alarmowy) oraz lokalizacji jej użytkownika. Urządzenie umożliwia kontakt z ratownictwem
medycznym w przypadku potrzebnej pomocy 24 godziny/dobę w sytuacji nagłego pogorszenia samopoczucia, czy zachorowania. Po naciśnięciu przycisku SOS Teleopaska łączy się z pracownikiem Centrum Teleopieki, który udziela adekwatnej do sytuacji oraz możliwości pomocy w tym m.in. informuje osoby wskazane przez Odbiorcę wsparcia do kontaktu o potrzebie udzielenia pomocy lub/ i wzywa służby ratunkowe.
§3. Oświadczenia Kandydata
-
Kandydat w związku z przystąpieniem do Programu oświadcza, iż:
1.1. wyraża wolę uczestnictwa w Programie;
1.2. zna, rozumie i spełnia wszystkie kryteria uczestnictwa uprawniające do udziału w Programie, o których mowa w Regulaminie;
1.3. został poinformowany o źródłach finansowania Programu,
1.4. przystępując do Programu wyraża zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych wskazanych w formularzu rekrutacyjnym, jest świadomy zakresu i celu przetwarzania jego danych osobowych zgodnie z Regulaminem (§11) oraz iż podanie danych osobowych jest niezbędne aby mógł wziąć udział w Programie;
1.5. jest świadomy odpowiedzialności za składanie oświadczeń niezgodnych z prawdą.
-
Kandydat oświadcza, że zapoznał się z Regulaminem oraz pozostałymi dokumentami dotyczącymi udziału we wsparciu oferowanym w ramach Programu, rozumie i akceptuje wszystkie ich postanowienia oraz zobowiązuje się do ich stosowania.
-
Kandydat oświadcza, że:
3.1. w jego miejscu zamieszkania stale dostępny jest sygnał telefonii komórkowej;
3.2. nie ma żadnych przeszkód technicznych, które uniemożliwiałyby lub utrudniały świadczenie usług teleopiekuńczych na jego rzecz;
3.3. nie ma żadnych przeciwwskazań medycznych do korzystania przez niego z usług teleopiekuńczych;
3.4. rozumie zakres i zasady świadczenia usługi teleopiekuńczej.
§4. Odbiorcy wsparcia
-
Program realizowany na terenie Miasta przewiduje udzielenie wsparcia w ramach Programu dla 50 osób – Odbiorców wsparcia.
-
Odbiorcą wsparcia mogą zostać Osoby Niesamodzielne, które spełniają łącznie kryteria warunkujące udziału w Programie.
-
Kryteria warunkujące udział w Programie to (kryteria te muszą zostać spełnione łącznie):
3.1. zamieszkiwanie na terenie administracyjnym Miasta - weryfikacja spełnienia tego kryterium
następuje na podstawie oświadczenia Kandydata zawartego w Formularzu;
3.2. status Osoby Niesamodzielnej - weryfikacja spełnienia tego kryterium następuje na podstawie oświadczenia Kandydata zawartego w Formularzu;
3.3. wiek powyżej 65 roku życia - weryfikacja spełnienia tego kryterium następuje na podstawie oświadczenia Kandydata zawartego w Formularzu oraz daty urodzenia Kandydata.
§5. Formy Wsparcia
-
Wsparcie zostanie udzielone każdemu z Odbiorców wsparcia w postaci tzw. usługi Teleopieki, obejmującej:
1.1. Udostepnienie Teleopaski
1.2. Dostęp do systemu informatycznego Teleopieki
1.3. Opiekę Centrum Teleopieki: Centrum Teleopieki działa 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, monitorując zdarzenia dotyczące Odbiorców wsparcia, w tym aktywności SOS, alerty dotyczące monitorowanych parametrów i postępujących zgodnie z przyjętymi procedurami alarmowymi.
-
Każdy z Odbiorców wsparcia zostanie przeszkolony w zakresie korzystania z Teleopaski i form wsparcia objętych Programem.
-
Przekazanie Teleopaski oraz przeszkolenie w zakresie korzystania z Teleopaski stwierdzone zostanie w protokole zdawczo-odbiorczym.
§6. Przebieg rekrutacji
1. Rekrutacja będzie prowadzona w siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brańsku, na terenie którego znajduje się miejsca zamieszkania Kandydata.
-
Rekrutacja będzie prowadzona od dnia 23.06.2023r do dnia 30.06.2023r. w sposób ciągły. MOPS w porozumieniu z Locon Sp. z o.o. może postanowić o przedłużeniu okresu rekrutacji lub o jego skróceniu ze względu na udzielenie wsparcia maksymalnej liczbie Odbiorców.
-
Rekrutacja może być prowadzona w jednej edycji bądź w kilku edycjach.
-
Osoby, które, mimo spełniania kryteriów warunkujących udział w Programie (wskazanych w par. 4 ust. 3), nie zostały wybrane do przyznania wsparcia w ramach danej edycji rekrutacji zostają umieszczone na liście rezerwowej.
-
Osoby z listy rezerwowej ponownie biorą udział w procesie rekrutacji w kolejnej edycji.
Ponownie są poddawane ocenie i szeregowane w liście rankingowej.
-
Rekrutacja będzie odbywać się z uwzględnieniem zasady równości szans poprzez premiowanie osób zagrożonych ubóstwem, samotnych, z niepełnosprawnościami, w wysokim stopniu niesamodzielnych.
-
Rekrutacja będzie składała się z następujących Etapów:
7.1. ETAP I – złożenie dokumentów w siedzibie MOPS
7.2. ETAP II – weryfikacja dokumentów pod kątem spełniania kryteriów warunkujących udział w Programie oraz kryteriów premiujących.
7.3. ETAP III – ocena i utworzenie listy rankingowej oraz listy rezerwowej.
7.4. ETAP IV - podpisanie umów uczestnictwa pomiędzy MOPS a Odbiorcą wsparcia.
§7. Składanie dokumentacji
ETAP I: złożenie dokumentów w siedzibie MOPS
Złożenie formularza zgłoszeniowego udziału w Programie (Załącznik nr 1) następuje w formie papierowej.
§8. Weryfikacja dokumentacji
ETAP II: weryfikacja dokumentów pod kątem kryteriów warunkujących udział w Programie oraz kryteriów premiujących
1. Weryfikacja Formularza obejmuje ocenę spełnienia kryteriów warunkujących udział
w Programie.
-
Łączne spełnienie min dwóch kryteriów warunkujących udział w Programie (wskazanych w par. 4 ust. 3), jest obligatoryjne.
-
Ocena spełniania kryteriów warunkujących udział w Programie następuje na zasadzie: spełnia/ nie spełnia.
-
W przypadku niespełnienia łącznie min dwóch kryteriów warunkujących udział w Programie, Formularz zostanie odrzucony i nie będzie podlegał dalszej ocenie.
§9. Ocena i listy rankingowe
ETAP III: ocena i utworzenie listy rankingowej oraz listy rezerwowej
-
Kandydaci zakwalifikowani do udziału w Programie są zobowiązani do podpisania umowy uczestnictwa z MOPS (Załącznik nr 2) oraz dostarczenia we wskazanym przez MOPS terminie wszystkich niezbędnych załączników i dokumentów do podpisania umowy. Podpisanie umowy następuje w siedzibie MOPS.
-
Kandydaci, którzy pozytywnie przeszli proces rekrutacji, ale nie zakwalifikowali się do udziału w Programie, zostaną umieszczeni na liście rezerwowej.
-
W przypadku rezygnacji, zgonu bądź utraty statusu osoby niesamodzielnej przez Kandydata, który zakwalifikował się do udziału w Programie w jego miejsce przyjmowany będzie Kandydat z listy rezerwowej.
-
Kandydaci zostaną poinformowani o wynikach rekrutacji zgodnie z preferowaną formą kontaktu podaną w formularzu rekrutacyjnym.
§10. Podpisanie umowy uczestnictwa
ETAP IV: podpisanie umów uczestnictwa
1. Wzór umowy uczestnictwa stanowi Załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.
-
Umowa musi zostać podpisana przez Odbiorcę wsparcia niezwłocznie. W przypadku braku możliwości samodzielnego (własnoręcznego) podpisania umowy przez Odbiorcę wsparcia
umowa może zostać podpisana przez Opiekuna faktycznego (który składa oświadczenie o sprawowaniu opieki pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych
oświadczeń – Załącznik nr 3), przy czym fakt braku możliwości samodzielnego (własnoręcznego) podpisania umowy przez Odbiorcę wsparcia powinien zostatać wykazany stosownymi dokumentami.
-
Umowa podpisywana jest przez osobę upoważnioną do reprezentowania MOPS
-
Po podpisaniu umowy, Odbiorca wsparcia lub Opiekun Faktyczny zostanie przeszkolony ze sposobu użytkowania Teleopaski oraz otrzyma Teleopaskę, co zostanie potwierdzone na podstawie protokołu zdawczo –odbiorczego.
§11. Korzystanie ze wsparcia
-
ETAP V: korzystanie ze wsparcia
-
1. Odbiorca wsparcia zobowiązany jest do korzystania ze wsparcia przez okres i zgodnie z zasadami przewidzianymi w umowie uczestnictwa, która stanowi Załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.
§12. Postanowienia końcowe
1. Ostateczna interpretacja niniejszego Regulaminu należy do MOPS i jest wiążąca dla Kandydatów i Odbiorców wsparcia.
-
MOPS zastrzega sobie prawo do zmian w Regulaminie o czym zobowiązana jest poinformować o zmianach za pośrednictwem strony internetowej wskazanej w § 1 niniejszego Regulaminu.
-
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem wszelkie decyzje podejmuje Miasto według własnego uznania.
Załączniki:
Załącznik nr 1 – formularz rekrutacyjny
Załącznik nr 2 – wzór umowy uczestnictwa wraz z załącznikiem (oświadczenie o przetwarzaniu danych).
Załącznik nr 3 – wzór upoważnienia dla Opiekuna faktycznego